Viestintä ja sen kehittäminen on ollut pitkään jo painopisteenämme Karpalokodeilla, joten olemme päättäneet tehdä joka vuosi viestintäraportin. Raportissa käydään läpi, miten, missä ja kuinka onnistuneesti viestimme edellisenä vuonna. Raportti on laadittu hallitustyöskentelyn tueksi ja se keskittyy Karpalokotien ulkoiseen viestintään.
Koska haluamme toimintamme olevan läpinäkyvää, tässä blogitekstissä esittelemme myös teille lukijoille kootusti raportin pääkohtia.
Yleiskatsaus
Vuonna 2018 Karpalokodeilla saatiin paljon aikaan viestinnän saralla. Uudet verkkosivut ja Facebook-sivut otettiin aktiiviseen käyttöön, viestintästrategiaa alettiin työstämään ja visuaalisuuteen kiinnitettiin aiempaa enemmän huomiota. Lisäksi Karpalokodeille hommattiin markkinointimateriaaleja.
Verkkosivut
Suosituimpien sivujen perusteella ihmisiä kiinnostaa Karpalokotien tarjoamat palvelut sekä tarinat. Palvelukodeista eniten katsottiin Koivurantaa ja vuokra-asunnoista Linnunlaulua.
Viisi katsotuinta sivuamme olivat:
Verkkosivujemme blogissa keskitymme asiapitoisten tekstien julkaisemiseen. Aiheet voivat liittyä (kehitys)vammaisia koskeviin muutoksiin tai esimerkiksi järjestämiimme tilaisuuksi. Lisäksi blogissamme julkaistaan myös pohtivia tekstejä. Blogitekstejä julkaisimme viime vuonna 13 kappaletta ja suosituin blogitekstimme kertoi työhyvinvoinnista.
Tarinat-sivuilla sen sijaan keskitymme jakamaan lukijoillemme Karpalokotien arkea työntekijöiden ja asukkaiden näkökulmasta. Asukastarinat olivat suosituinta luettavaa viime vuonna, ja ehdoton suosikkitarina oli Kalervon tarina.
Facebook-sivut
Vuoden 2018 lopussa Facebook-sivuillamme oli 108 tykkäystä. Vuoden aikana teimme 60 päivitystä, joissa jaoimme arjen hetkiä tai ohjasimme lukijoita verkkosivuillemme. Lisäksi kerroimme reaaliaikaisesti työntekijöiden koulutusreissuista ja avoimista työpaikoista. Avointen työpaikkojen mainoksia jaettiin ahkerasti.
Edustavuus sekä näkyvyys painetuissa lehdissä
Edustavuudella tarkoitetaan sitä, missä kaikkialla Karpalokodit näkyi ja miten. Verkkosivujen ja Facebook-sivujen lisäksi edustavuuteen kuuluu muun muassa markkinointimateriaalit, toimitilat sekä henkilökunnan käyttäytyminen.
Vuoden 2018 aikana Karpalokodeilla panostettiin edustavuuteen muun muassa tilaamalla markkinointimateriaaleja. Yhteneväisillä värisävyillä ja fonteilla olevat banderollit, esitteet ja avaimenperät loivat Karpalokotien brändiä tunnetummaksi. Toimitilojen edustavuuteen panostettiin laitattamalla yksiköiden ja toimiston ulko-oviin Karpalokotien ilmeen mukaiset kyltit. Yhteneväiset kyltit lisäävät Karpalokotien näkyvyyttä Karstulan katukuvassa.
Karpalokodit edusti itseään muun muassa yksiköiden omaisten illoissa, esittelemällä toimintaansa opiskelijoille ja LC Karstula ‑seuralle. Lisäksi Karpalokodit järjesti myös yhteistyössä Karstulan Kehitysvammaisten Tuki ry:n ja Saarijärven Seudun Kehitysvammaisten Tuki ry:n kanssa infotilaisuuden itsemäärämisoikeuden tukemisesta.
Verkkosivujen ja sosiaalisen median lisäksi Karpalokodit näkyi myös paikallislehdissä. Paikallislehti Viispiikkinen teki vuonna 2018 kolme Karpalokoteihin liittyvää lehtijuttua. Ensimmäinen lehtijuttu (15.2.2018) keskittyi esittelemään Karpalokotien aputoiminimen käyttöönottoa ja kertomaan Karpalokotien toiminnasta yleisesti.
Seuraavat kaksi juttua ilmestyivät samana päivänä (8.3.). Toinen jutuista käsitteli paneelikeskustelua, johon Airi Hokkanen osallistui Karstulan Hyvinvointipalvelusäätiön edustajana. Toinen jutuista puolestaan keskittyi esittelemään Kalervo Möttösen elämää.
Neljäs lehtijuttu, joka ilmestyi Saarijärveläisessä (24.4.), kertoi itsemääräämisoikeudesta ja sivusi samalla myös säätiön järjestämästä itsemääräämisoikeus-infotilaisuudesta. Samasta infotilaisuudesta oli Saarijärveläisessä myös mainos (20.3.).
Miten tästä eteenpäin?
Viestintäraportin tärkein tehtävä on antaa realistinen kuvaus ulkoisen viestinnän tilasta, jotta voimme kehittyä. Jatkossa viestintämme painopisteitä tulee olemaan mm. julkaisujen säännöllisyys ja monipuolisuus.
Tärkeintä kuitenkin on, että viestintämme miellyttää teitä — lukijoitamme -, joten kaikki risut ja ruusut otamme avosylin vastaan! Mistä te haluaisitte kuulla lisää?