Karpalokotien palveluvastaava Jenni suoritti tänä keväänä loppuun lähiesimiestutkinnon, ja hän laati opintojensa puitteissa Karpalokotien asukkaille ja läheisille asukastyytyväisyyskyselyn. Tässä blogitekstissä esitellään kyselyn tulosten pääkohtia, jotta tekin tietäisitte, miten Karpalokodeilla viihdytään niin asukkaiden kuin heidän läheistensä näkökulmasta.
Asukkaiden tyytyväisyys Karpalokoteihin
- Vastaajia yhteensä 26 kaikista yksiköistä
- Osalla oli tulkki/avustaja apuna kyselyyn vastaamisessa
- Kyselyssä oli kahdeksan kysymystä sekä vapaa sana
- Kysymykset liittyivät muun muassa asukkaan huoneeseen, tarjoiltuun ruokaan ja ruokatoiveisiin, henkilökunnan toimintaan sekä asukkaan ulkoilumahdollisuuksiin
Tiivistetysti voidaan todeta, että Karpalokotien asukkaat ovat tyytyväisiä asumiseensa ja saamaansa palveluun:
Jokaisessa kohdassa enemmistö asukkaista ilmaisi tyytyväisyyttä. Suurimmat heitot olivat ruokatoiveiden huomioimisessa sekä ulkoilumahdollisuuksissa.
Asukkaat listasivat kyselyyn myös aktiivisesti omia ruokatoiveitaan, jotka otetaan jatkossa paremmin huomioon. Lisäksi asukkaat saivat toivoa, minkälaista toimintaa he kaipaisivat enemmän. Vastauksissa ilmeni, että asukkaat toivoivat enemmän mm. retkiä, elokuvia, ulkoilua ja uimista.
Tämän kyselyn pohjalta Karpalokotien toimintaa voidaan kehittää vielä asukaslähtöisempään suuntaan, vaikka kyselyn tulokset olivatkin positiivisia.
Asukkaiden läheisten tyytyväisyys Karpalokoteihin
- Vastaajia yhteensä 19
- Kyselyssä oli 8 kysymystä
- Kysymykset liittyivät muun muassa henkilökunnan saatavuuteen ja palvelualttiuteen, tiedonsaantiin, Karpalokotien markkinointikanaviin sekä palveluiden toimivuuteen ja kehittämiseen
Läheisten vastauksissa oli hieman enemmän hajontaa kuin asukkaiden vastauksissa. Pääsääntöisesti läheistein palaute oli kuitenkin positiivista.
Kuten yllä olevasta kaaviosta ilmenee, enemmistö asukkaidemme omaisista on tyytyväisiä henkilökunnan toimintaan ja siihen, että läheisestä annetaan riittävästi tietoa. Sen sijaan Karpalokotien verkossa oleviin kanaviin (verkkosivut, Facebook-sivut) tutustuminen on ollut heikkoa.
Lisäksi läheisiltä kysyttiin, mikä Karpalokotien toiminnassa on toimivaa ja mikä kaipaisi kehitystä. Kehuja keräsivät mm. ammatillinen ja ystävällinen henkilökunta, omaisten illat, retket ja virkistystoiminta, hyvä ja asiakaslähtöinen hoito, avoimuus ekä kodinomainen ympäristö. Parannusehdotuksissa keskeisin teema oli tiedottamisen parantaminen. Tämä samainen teema on ollut Karpalokodeilla työn alla, sillä tämän vuoden aikana otetaan käyttöön viestintästrategia ja ‑suunnitelma.
Lopuksi läheisiltä kysyttiin, suosittelisivatko he Karpalokotien palveluita muille. 78% läheisistä suosittelisi Karpalokotien palveluita muille.
Kiitämme kaikkia kyselyyn vastanneita! Tämän pohjalta on hyvä kehittää palveluitamme yhä toimivammaksi.